Marketing pszenżyta przeznaczonego na ziarno w USA

George Fohner

resourceseeds@resourceseeds.com
Resource Seeds, Inc. Gilroy, USA (United States)

Stanisław Nalepa


Resource Seeds, Inc. Gilroy, USA (United States)

Abstrakt

W 2002 roku w USA zebrano na ziarno pszenżyto jedynie z 10000 ha. Pszenżyto jest tam wyłącznie zbożem pastewnym i musi konkurować z kukurydzą i soją. Nowe odmiany pszenżyta plonują do 15% wyżej niż pszenica, jednak nie zawsze wystarcza to na zrekompensowanie niższej ceny ziarna i braku subsydiów rządowych, które są dostępne dla uprawiających pszenicę. Polskie odmiany pszenżyta odegrały znaczącą rolę w rozwoju produkcji pszenżyta na ziarno w USA. Podatność odmian Bogo i Alzo na rdzę żółtą wstrzymała ich wdrażanie, ale ród MAH 3800 rokuje dobrze. Resource Seeds, Inc. stara się pobudzić do rozwoju rynek ziarna pszenżyta poprzez koordynację podaży i popytu oraz zapewnienie odpowiedniego zysku pośrednikom handlowym i hodowcom. Na Północnym Zachodzie USA stworzony został system kontroli dystrybucji ziarna siewnego i skupu plonów, we współpracy ze spółką handlową i grupą producentów, który umożliwił także uzyskanie funduszy na prace badawcze, hodowlane i na szkolenie farmerów. Cena ziarna pszenżyta jest ustalana w zależności od zawartości w nim białka i lizyny oraz od cen alternatywnych pasz na rynku. Bardzo obiecującym rynkiem dla pszenżyta jest rejon Południowego Wschodu przodującego w produkcji wieprzowiny i drobiu, gdzie powszechnie wykorzystuje się do skarmiania pszenicę i gdzie istnieje deficyt ziarna paszowego. Zastąpienie tam pszenicy pszenżytem nie tylko poprawiłoby bilans pasz, ale i bilans azotu i fosforu w agro-ekosystemie. Produkcja zwierzęca uwalnia do środowiska zbyt duże ilości tych pierwiastków, pochodzących głównie z importowanej kukurydzy i soi. Włączenie w obieg materii rośliny uprawianej na miejscu i tak dobrze wykorzystującej azot i fosfor jak pszenżyto pozwoliłoby zmniejszyć ilość uwalnianego azotu o ok. 25%. Resource Seed, Inc. nawiązało współpracę zarówno z kadrą uniwersytecką jak i przodującymi rolnikami w tym regionie, w celu rozbudzenia zainteresowania producentów i użytkowników ziarna pszenżyta. Jednocześnie nawiązano współpracę ze spółkami nasiennymi, które zapewniają rozprowadzanie ziarna siewnego i skup plonów, podobnie jak w rejonie Północno-Zachodnim. Takie działania na całej długości łańcucha marketingowego wymuszają ocenę produktu przez rynek, który powinien niebawem zweryfikować przydatność pszenżyta w warunkach USA.


Słowa kluczowe:

bilans azotu, bilans fosforu, marketing, pszenżyto, USA, ziarno paszowe


Opublikowane
06/30/2005

Cited By / Share

Fohner, G. i Nalepa, S. (2005) „Marketing pszenżyta przeznaczonego na ziarno w USA”, Biuletyn Instytutu Hodowli i Aklimatyzacji Roślin, (236), s. 221–225. doi: 10.37317/biul-2005-0054.

Autorzy

George Fohner 
resourceseeds@resourceseeds.com
Resource Seeds, Inc. Gilroy, USA United States

Autorzy

Stanisław Nalepa 

Resource Seeds, Inc. Gilroy, USA United States

Statystyki

Abstract views: 66
PDF downloads: 42


Licencja

Prawa autorskie (c) 2005 George Fohner, Stanisław Nalepa

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.

Z chwilą przekazania artykułu, Autorzy udzielają Wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z artykułu przez czas nieokreślony na terytorium całego świata na następujących polach eksploatacji:

  1. Wytwarzanie i zwielokrotnianie określoną techniką egzemplarzy artykułu, w tym techniką drukarską oraz techniką cyfrową.
  2. Wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy artykułu.
  3. Publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie artykułu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym.
  4. Włączenie artykułu w skład utworu zbiorowego.
  5. Wprowadzanie artykułu w postaci elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie artykułu w postaci elektronicznej do Internetu, lub innej sieci.
  6. Rozpowszechnianie artykułu w postaci elektronicznej w internecie lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie.
  7. Udostępnianie artykułu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu.

Autorzy poprzez przesłanie wniosku o publikację:

  1. Wyrażają zgodę na publikację artykułu w czasopiśmie,
  2. Wyrażają zgodę na nadanie publikacji DOI (Digital Object Identifier),
  3. Zobowiązują się do przestrzegania kodeksu etycznego wydawnictwa zgodnego z wytycznymi Komitetu do spraw Etyki Publikacyjnej COPE (ang. Committee on Publication Ethics), (http://ihar.edu.pl/biblioteka_i_wydawnictwa.php),
  4. Wyrażają zgodę na udostępniane artykułu w formie elektronicznej na mocy licencji CC BY-SA 4.0, w otwartym dostępie (open access),
  5. Wyrażają zgodę na wysyłanie metadanych artykułu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma.