The quality of table potato in the opinion of consumers

Wacław Mozolewski

siemasz@uwm.edu.pl
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Katedra Towaroznawstwa i Badań Żywności (Poland)

Monika Radzymińska


Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Katedra Towaroznawstwa i Badań Żywności (Poland)

Tomasz Łazicki


Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Katedra Towaroznawstwa i Badań Żywności (Poland)

Abstract

The aim of the study was to present consumer opinions on the quality of potatoes available on the market, to characterise consumers’ knowledge in this field and its influence on the purchasing decisions. It was also determined which factors were important to consumers buying potatoes and in what form potatoes were usually consumed by respondents. In order to obtain essential information, a survey research was conducted in a group of 100 people aged 20 to 80 years. The group was also diverse with regard to gender, education and place of living. The research revealed that the level of consumers’ knowledge on the subject of potatoes was diversified. According to respondents, the quality of potatoes varied, which might be caused by a different point of purchase. When choosing potatoes, most consumers were predominantly guided by their taste, mealiness and the lack of damages. Most respondents consume dishes prepared directly from the raw potato material. A significant number of respondents consume frozen potato products, whereas only a small group of consumers choose dried potato products. Consumers displayed substantial knowledge of the nutritional value of potatoes, however further market measures should be related to consumer education and the creation of marketing strategies to promote products of very high quality.


Keywords:

potato quality, consumers, potato dishes, choice factros

Bombik A., Stopa D., Rymuza K., Markowska M. 2008. Zmienność i współzależność między niektórymi cechami jakości ziemniaka jadalnego w sieci handlowej Siedlec. Acta Sci. Pol., Agricultura 7 (1) 17 — 26.
Google Scholar

Borowski J., Szajdek A., Borowska E. J. 2008. Charakterystyka chemiczna i wartość biologiczna warzyw z terenu Olsztyna. Bromat. Chem. Toksykol. 3: 333 — 337.
Google Scholar

Chotkowski J., Rembeza J. 2005. Preferencje konsumentów i zmiany w spożyciu ziemniaków. Roczniki Nauk Stow. Ekon. Rol. I Agrobiznesu 7 (3) 42 — 49.
Google Scholar

Dz. U. 200.194.1900 z p. zm. Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z 29 października 2003 roku w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie jakości handlowej ziemniaków.
Google Scholar

Dz. U. 2004.83.776. Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 14 kwietnia 2004 roku w sprawie sposobów oznakowania bulw ziemniaków innych niż sadzeniaki.
Google Scholar

Dzwonkowski W. 2013. Reasumpcja. Rynek ziemniaka: Stan i perspektywy, 40: 3.
Google Scholar

Ertmańska K., Ertmański S. 2011. Etnocentryzm konsumencki wśród młodych konsumentów. Uniw. Szcz. ZN Nr 660 Ekonomiczne Problemy Usług Nr 72: 457 — 469.
Google Scholar

Figiel A. 2004. Etnocentryzm konsumencki. Produkty krajowe czy zagraniczne. PWE, Warszawa, s. 94.
Google Scholar

Gazeta Pomorska 2013. www.facebook.com/gazetapomorska/posts/10151802428386943? stream ref=5, dostęp z dnia 22.11.2013 r.
Google Scholar

Jemison J. M., Sexton P., Camire M. E. 2008., Factors Influencing Consumer Preference of Fresh Potato Varieties in Maine. Am. J. Pot Res. 85: 140 — 149.
Google Scholar

Laurie S. M., Van Heerden S. M. Consumer acceptability of four products made from beta-carotene-rich sweet potato. African Journal of Food Science Vol. 6 (4): 96 — 103.
Google Scholar

Lutomirska B., Jankowska J. 2012. Występowanie deformacji i spękań bulw ziemniaka w zależności od warunków meteorologicznych i odmiany. Biul. IHAR 266: 131 — 142.
Google Scholar

Montouto-Graña M., Cabanas-Arias S., Porto-Fojo S., Vázquez-Odériz L., Romero-Rodríguez A. 2012. Sensory characteristics and consumer acceptance and purchase intention toward fresh-cut potatoes. Journal of Food Science 77, 1: 40 — 46.
Google Scholar

Owoce i warzywa. 2014. http://www.agroworld.pl/category/lista-artykulow-w-dziale/owoce-i-warzywa; dostęp z dnia 11.03.2014 r.
Google Scholar

Prognozy dla ziemniaka na rok 2014. http://www.farmer.pl/produkcja-roslinna/okopowe/ prognozy-dla-ziemniaka-na-rok-2014,49062.html. dostęp z dnia 12.03.2014 r.
Google Scholar

Rocznik Statystyczny Rolnictwa, GUS. 2013. Wydawnictwa Statystyczne, Warszawa.
Google Scholar

Skowrońska M. 2012. Rośliny okopowe. W: Kształtowanie jakości i standaryzacja surowców roślinnych. Red. Badory A. Wyd. U P., Lublin: 129 — 158.
Google Scholar

Sprawozdanie Roczne IJHARS. 2012. Agencja Reklamowo-Wydawnicza A. Grzegorczyk, Warszawa 2013: 84 s.
Google Scholar

Stowarzyszenie Polskie Rynki Hurtowe. 2014. http://www.sprh.pl/aktualności-214.html; dostęp z dnia 12.03.2014.
Google Scholar

Surgi I., Nutsugah S. K., Wiredu A. N. Johnson P. N. T., Aduguba D. 2012. Kendall’s concordance analysis of sensory descriptors influencing consumer preference for sweet potatoes in Ghana. Amer. J. of Food Technology 7 (3): 142 — 150.
Google Scholar

Wroniak J. 2007. Jakość ziemniaków na stole konsumenta. Ziemniak Polski 1: 8 — 12.
Google Scholar

Zarzecka K., Gugała M., Zarzecka M. 2013. Ziemniak jako dobre źródło składników odżywczych. Postępy Fitoterapii 3: 191 — 194.
Google Scholar

Zarzecka K., Gugała M. 2011. Wybrane parametry jakości bulw ziemniaka jadalnego pochodzącego z rejonu Podlasia. Bromat. Chem. Toksykol. 1: 38 — 42.
Google Scholar

Zimnoch-Guzowska E., Flis B. 2006. Genetyczne podstawy cech jakościowych ziemniaka. Zesz. Probl. Post. Nauk Rol. 511: 23 — 36.
Google Scholar

Yue Ch., Grebitus C., Maike Bruhn, Jensen H. H. 2010. Marketing organic and conventional potatoes in Germany. Journal of International Food & Agribusiness Marketing, Vol. 22, Iss. 1–2: 164 — 178.
Google Scholar


Published
2014-06-30

Cited by

Mozolewski, W., Radzymińska, M. and Łazicki, T. (2014) “The quality of table potato in the opinion of consumers”, Bulletin of Plant Breeding and Acclimatization Institute, (272), pp. 5–16. doi: 10.37317/biul-2014-0026.

Authors

Wacław Mozolewski 
siemasz@uwm.edu.pl
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Katedra Towaroznawstwa i Badań Żywności Poland

Authors

Monika Radzymińska 

Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Katedra Towaroznawstwa i Badań Żywności Poland

Authors

Tomasz Łazicki 

Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Katedra Towaroznawstwa i Badań Żywności Poland

Statistics

Abstract views: 56
PDF downloads: 46


License

Copyright (c) 2014 Wacław Mozolewski, Monika Radzymińska, Tomasz Łazicki

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Upon submitting the article, the Authors grant the Publisher a non-exclusive and free license to use the article for an indefinite period of time throughout the world in the following fields of use:

  1. Production and reproduction of copies of the article using a specific technique, including printing and digital technology.
  2. Placing on the market, lending or renting the original or copies of the article.
  3. Public performance, exhibition, display, reproduction, broadcasting and re-broadcasting, as well as making the article publicly available in such a way that everyone can access it at a place and time of their choice.
  4. Including the article in a collective work.
  5. Uploading an article in electronic form to electronic platforms or otherwise introducing an article in electronic form to the Internet or other network.
  6. Dissemination of the article in electronic form on the Internet or other network, in collective work as well as independently.
  7. Making the article available in an electronic version in such a way that everyone can access it at a place and time of their choice, in particular via the Internet.

Authors by sending a request for publication:

  1. They consent to the publication of the article in the journal,
  2. They agree to give the publication a DOI (Digital Object Identifier),
  3. They undertake to comply with the publishing house's code of ethics in accordance with the guidelines of the Committee on Publication Ethics (COPE), (http://ihar.edu.pl/biblioteka_i_wydawnictwa.php),
  4. They consent to the articles being made available in electronic form under the CC BY-SA 4.0 license, in open access,
  5. They agree to send article metadata to commercial and non-commercial journal indexing databases.