Jakość ziemniaka spożywczego w opinii konsumentów

Wacław Mozolewski

siemasz@uwm.edu.pl
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Katedra Towaroznawstwa i Badań Żywności (Poland)

Monika Radzymińska


Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Katedra Towaroznawstwa i Badań Żywności (Poland)

Tomasz Łazicki


Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Katedra Towaroznawstwa i Badań Żywności (Poland)

Abstrakt

Celem pracy było przedstawienie opinii oraz wiedzy konsumentów na temat jakości ziemniaków dostępnych w sprzedaży, ustalenie czynników istotnych z punktu widzenia decyzji nabywczych oraz określenie form ziemniaków najczęściej spożywanych przez konsumentów. Badania przeprowadzono metodą sondażu pomiarowego, techniką bezpośrednią. Według badanych jakość ziemniaków jest zróżnicowana. Przy wyborze ziemniaków większość respondentów kieruje się przede wszystkim smakiem, mączystością i brakiem uszkodzeń ziemniaka. Większość badanych spożywa potrawy przygotowane bezpośrednio z surowca ziemniaczanego. Znaczna część respondentów spożywa też produkty ziemniaczane mrożone, natomiast tylko niewielka grupa korzysta z produktów ziemniaczanych suszonych. Konsumenci ziemniaków mają znaczną wiedzę o ich wartości odżywczej, jednak dalsze działania rynkowe powinny być związane z edukacją konsumencką oraz tworzeniem strategii marketingowych promujących produkty bardzo wysokiej jakości.


Słowa kluczowe:

jakość ziemniaka, konsumenci, potrawy z ziemniaka, czynniki wyboru

Bombik A., Stopa D., Rymuza K., Markowska M. 2008. Zmienność i współzależność między niektórymi cechami jakości ziemniaka jadalnego w sieci handlowej Siedlec. Acta Sci. Pol., Agricultura 7 (1) 17 — 26.
Google Scholar

Borowski J., Szajdek A., Borowska E. J. 2008. Charakterystyka chemiczna i wartość biologiczna warzyw z terenu Olsztyna. Bromat. Chem. Toksykol. 3: 333 — 337.
Google Scholar

Chotkowski J., Rembeza J. 2005. Preferencje konsumentów i zmiany w spożyciu ziemniaków. Roczniki Nauk Stow. Ekon. Rol. I Agrobiznesu 7 (3) 42 — 49.
Google Scholar

Dz. U. 200.194.1900 z p. zm. Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z 29 października 2003 roku w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie jakości handlowej ziemniaków.
Google Scholar

Dz. U. 2004.83.776. Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 14 kwietnia 2004 roku w sprawie sposobów oznakowania bulw ziemniaków innych niż sadzeniaki.
Google Scholar

Dzwonkowski W. 2013. Reasumpcja. Rynek ziemniaka: Stan i perspektywy, 40: 3.
Google Scholar

Ertmańska K., Ertmański S. 2011. Etnocentryzm konsumencki wśród młodych konsumentów. Uniw. Szcz. ZN Nr 660 Ekonomiczne Problemy Usług Nr 72: 457 — 469.
Google Scholar

Figiel A. 2004. Etnocentryzm konsumencki. Produkty krajowe czy zagraniczne. PWE, Warszawa, s. 94.
Google Scholar

Gazeta Pomorska 2013. www.facebook.com/gazetapomorska/posts/10151802428386943? stream ref=5, dostęp z dnia 22.11.2013 r.
Google Scholar

Jemison J. M., Sexton P., Camire M. E. 2008., Factors Influencing Consumer Preference of Fresh Potato Varieties in Maine. Am. J. Pot Res. 85: 140 — 149.
Google Scholar

Laurie S. M., Van Heerden S. M. Consumer acceptability of four products made from beta-carotene-rich sweet potato. African Journal of Food Science Vol. 6 (4): 96 — 103.
Google Scholar

Lutomirska B., Jankowska J. 2012. Występowanie deformacji i spękań bulw ziemniaka w zależności od warunków meteorologicznych i odmiany. Biul. IHAR 266: 131 — 142.
Google Scholar

Montouto-Graña M., Cabanas-Arias S., Porto-Fojo S., Vázquez-Odériz L., Romero-Rodríguez A. 2012. Sensory characteristics and consumer acceptance and purchase intention toward fresh-cut potatoes. Journal of Food Science 77, 1: 40 — 46.
Google Scholar

Owoce i warzywa. 2014. http://www.agroworld.pl/category/lista-artykulow-w-dziale/owoce-i-warzywa; dostęp z dnia 11.03.2014 r.
Google Scholar

Prognozy dla ziemniaka na rok 2014. http://www.farmer.pl/produkcja-roslinna/okopowe/ prognozy-dla-ziemniaka-na-rok-2014,49062.html. dostęp z dnia 12.03.2014 r.
Google Scholar

Rocznik Statystyczny Rolnictwa, GUS. 2013. Wydawnictwa Statystyczne, Warszawa.
Google Scholar

Skowrońska M. 2012. Rośliny okopowe. W: Kształtowanie jakości i standaryzacja surowców roślinnych. Red. Badory A. Wyd. U P., Lublin: 129 — 158.
Google Scholar

Sprawozdanie Roczne IJHARS. 2012. Agencja Reklamowo-Wydawnicza A. Grzegorczyk, Warszawa 2013: 84 s.
Google Scholar

Stowarzyszenie Polskie Rynki Hurtowe. 2014. http://www.sprh.pl/aktualności-214.html; dostęp z dnia 12.03.2014.
Google Scholar

Surgi I., Nutsugah S. K., Wiredu A. N. Johnson P. N. T., Aduguba D. 2012. Kendall’s concordance analysis of sensory descriptors influencing consumer preference for sweet potatoes in Ghana. Amer. J. of Food Technology 7 (3): 142 — 150.
Google Scholar

Wroniak J. 2007. Jakość ziemniaków na stole konsumenta. Ziemniak Polski 1: 8 — 12.
Google Scholar

Zarzecka K., Gugała M., Zarzecka M. 2013. Ziemniak jako dobre źródło składników odżywczych. Postępy Fitoterapii 3: 191 — 194.
Google Scholar

Zarzecka K., Gugała M. 2011. Wybrane parametry jakości bulw ziemniaka jadalnego pochodzącego z rejonu Podlasia. Bromat. Chem. Toksykol. 1: 38 — 42.
Google Scholar

Zimnoch-Guzowska E., Flis B. 2006. Genetyczne podstawy cech jakościowych ziemniaka. Zesz. Probl. Post. Nauk Rol. 511: 23 — 36.
Google Scholar

Yue Ch., Grebitus C., Maike Bruhn, Jensen H. H. 2010. Marketing organic and conventional potatoes in Germany. Journal of International Food & Agribusiness Marketing, Vol. 22, Iss. 1–2: 164 — 178.
Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
06/30/2014

Cited By / Share

Mozolewski, W., Radzymińska, M. i Łazicki, T. (2014) „Jakość ziemniaka spożywczego w opinii konsumentów”, Biuletyn Instytutu Hodowli i Aklimatyzacji Roślin, (272), s. 5–16. doi: 10.37317/biul-2014-0026.

Autorzy

Wacław Mozolewski 
siemasz@uwm.edu.pl
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Katedra Towaroznawstwa i Badań Żywności Poland

Autorzy

Monika Radzymińska 

Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Katedra Towaroznawstwa i Badań Żywności Poland

Autorzy

Tomasz Łazicki 

Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Katedra Towaroznawstwa i Badań Żywności Poland

Statystyki

Abstract views: 56
PDF downloads: 46


Licencja

Prawa autorskie (c) 2014 Wacław Mozolewski, Monika Radzymińska, Tomasz Łazicki

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.

Z chwilą przekazania artykułu, Autorzy udzielają Wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z artykułu przez czas nieokreślony na terytorium całego świata na następujących polach eksploatacji:

  1. Wytwarzanie i zwielokrotnianie określoną techniką egzemplarzy artykułu, w tym techniką drukarską oraz techniką cyfrową.
  2. Wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy artykułu.
  3. Publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie artykułu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym.
  4. Włączenie artykułu w skład utworu zbiorowego.
  5. Wprowadzanie artykułu w postaci elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie artykułu w postaci elektronicznej do Internetu, lub innej sieci.
  6. Rozpowszechnianie artykułu w postaci elektronicznej w internecie lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie.
  7. Udostępnianie artykułu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu.

Autorzy poprzez przesłanie wniosku o publikację:

  1. Wyrażają zgodę na publikację artykułu w czasopiśmie,
  2. Wyrażają zgodę na nadanie publikacji DOI (Digital Object Identifier),
  3. Zobowiązują się do przestrzegania kodeksu etycznego wydawnictwa zgodnego z wytycznymi Komitetu do spraw Etyki Publikacyjnej COPE (ang. Committee on Publication Ethics), (http://ihar.edu.pl/biblioteka_i_wydawnictwa.php),
  4. Wyrażają zgodę na udostępniane artykułu w formie elektronicznej na mocy licencji CC BY-SA 4.0, w otwartym dostępie (open access),
  5. Wyrażają zgodę na wysyłanie metadanych artykułu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma.